Fethiye, rustdag

7 augustus 2015 - Fethiye, Turkije

Vandaag besluit ik het weer lekker rustig aan te doen. S'ochtends ben ik lekker aan het hangen bij het zwembad en zitten de Engelsen al om half elf aan het bier. In de middag besluit ik om een surfplank te huren. Volgens de verhuurder waait altijd vanaf elf uur in de ochtend tot vier uur in de middag met ongeveer windkracht vier. Het is weer even wennen als ik op de plank sta, maar het gaat binnen de kortste tijd weer super.

Na een tijdje gesurft te hebben ga ik weer naar het hotel. In het hotel vraagt Sam wat ik met de motor doe als ik pech heb? Ik leg uit dat ik het altijd eerst zelf probeer te maken en als dat niet lukt dan ga ik naar een motordealer. De volgende vraag is of ik m'n achterband zelf kan plakken? Ja hoor, daar ben ik onderhand specialist in. Waarna hij aarzelend komt met de vraag of ik de achterband van zijn scooter kan plakken. Omdat het af en toe toch wel eens leuk is om aan een motor te sleutelen en de mijne recentelijk geen problemen heeft gehad besluit ik het te doen. Eerst heb ik gereedschap nodig. Helaas kwam ik er een paar dagen geleden achter dat ik mijn gereedschapssetje onderweg verloren ben. Dan maar wat gereedschap kopen. In het dorp zit een doe het zelf zaak waar ik de benodigde materialen koop. Het uit elkaar halen van de honda scooter gaat hoewel hij minstens vijftien jaar oud is en 40.000 kilometer gereden heeft bijzonder makkelijk. Door het goede klimaat is er geen spat roest te bekennen en licht het ding binnen een kwartier uit elkaar. Ik stop de nieuwe binnenband erin en zet de scooter weer in elkaar. Als dank krijg ik de hele avond gratis bier. De expats vinden het allemaal geweldig en ik heb ben onderhand hier een legende geworden. Het is een fantastische avond, een grote groep turkse toeristen verblijven in het hotel en beginnen s'avonds een feest te maken, waarbij ik als een Turk dans, raki drink en uiteindelijk in het zwembad beland.