Dag 7

6 september 2016

Chalsiny- Lappersdorf

Beste mensen,

Weer een nieuwe dag

Na het afbreken van de tenten reden  we naar een het dichtstbijzijnde stadje, Cesky Krumlov geheten.
Het is een echt toeristisch stadje waarvan het centrum met de auto moeilijk te bereiken is. Daarom zijn er buiten de stad mooie parkeerplaatsen gecreeerd.
Met de motor is dat natuurlijk anders en algauw stonden ze in de binnenstad op de stoep naast een terrasje geparkeerd.
Volgens de ober moest je echter oppassen voor de politie die elke 15 "minoeten" langs kwam, dus beperkten we ons tot een snelle bak koffie en moesten we het ontbijt overslaan.
Bij het starten van de motoren was Karl opeens ongewild het middelpunt van een guided tour (zie foto).

Na een rondje gereden te hebben volgden we de navigatie de stad uit , waarbij we tot onze verbazing echter in de kasteeltuinen belandden als een soort moderne ridders, niet te paard, maar per motor.
We reden door een mooie omgeving, staken het meer over met een klein pontje en reden door een dorpje waarvan de hoofdstraat een helling had van minstens 8% schat ik zo. Als oudere met rollator ben je hier kansloos, lijkt me.
De motorfietsen hadden hier echter geen moeite mee.

Bijna ongemerkt waren we via een binnendoor weggetje Oostenrijk binnengerold.
In een een dorpje stopten we even om eten te kopen en te schuilen voor een regenbui die losbarstte. Zodoende raakten we in gesprek met een paar bouwvakkers die het over "scheisse wetter" hadden en daarna ploteling in een biertent verdwenen.
(zeker om hun lunchpakketje op te eten)
Nadat het weer wat opgeklaard was gingen we verder. De heuvels waren net geen bergen, maar beduidend hoger als we gewend waren.
Op een gegeven moment kwamen we een bordje tegen dat een helling von bis 20% aangaf bij de afdaling. Die ben ik in Nederland nog niet tegengekomen, zelfs niet bij de Holterberg!
De weg was slecht, nat en bochtig en met gesloten gashandles en samengeknepen billen gingen we de afdaling in hetgeen echter zonder problemen verliep.
Verder naar Passau
Bij Passau komen 3 rivieren samen nl. de Donau, de Inn en de Ils. Je kan heel goed het verschil in de kleur van het water zien daar waar de rivieren samenkomen.
Hierna langs eindeloze bundesstraszen naar Regensburg, een stad met een veelbelovende naam.
Ondertussen kwam we nog een paar keer langs wegafsluitingen tgv werkzaamheden.
Kilometers omrijden leek ons niets en via gravel en trottoirs wisten we de kortse weg houden, soms tot verbazing van de wegwerkers.
Vreemd genoeg barstte er pas na Regensburg een stevige bui los en daarom besloten we een hotelletje te pakken ipv te kamperen.
Gelukkig was er ook een restaurant bij.
Duitsland is het ideale land voor mensen met een gezonde eetlust en algauw zat Henk aan een pizza met een diameter van minstens 30cm en Karl een schnitzel ....waarvan we de veelbelovende naam zijn vergeten, maar een merkwaardige combinatie was van schnitzel op een bord spaghetti.