Dag 4

3 september 2016

Dag 3-4

Terwijl we op het terras van het campingrestaurant het stukje van de vorige dag aan het schrijven zijn worden we gestoord door een dronken man en zijn nog veel meer bezopene vrouw. Ze is op een gegeven moment ook niet eens meer in staat om te lopen of op te staan. Terwijl dit proces op de achtergrond verdergaat raken we in gesprek met een paar andere duitsers. Als je net denkt dat je wel aardig Duits kunt, dan moet je eens een politieke discussie beginnen, dan kom je er namelijk achter dat je Duits toch niet zo goed is (zoals Henk ondervond). Het tafereel met de dronken man en zijn vrouw gaat verder, totdat z'n vrouw opstaat, een paar meter loopt en bijna plat voorover tegen de grond gaat. De man sleept z'n vrouw naar z'n tent en wij besluiten dat het ook genoeg is geweest voor vandaag.

We staan op, pakken de spullen in en besluiten naar een bruinkoolmijn hier in de buurt te gaan. We komen aan bij een uitzichpunt van de mijn en kijken in de ongeveer honderd meter diepe put, die kilometers lang en breed is. We stappen weer op en rijden verder richting de Poolse grens. Op een doorgaande weg word Henk plotseling geraakt door iets hards. Tot zijn schrik ziet hij dat er een bos tentharingen van mijn motor afvalt en begint kwaad naar mij te toeteren. Ik begrijp niet wat er aan de hand is en besluit maar even snel te stoppen. Verschrikt kijk ik achterom en zie ik dat de weg bezaaid is met mijn haringen. Snel rijden we terug om ze van de weg op te rapen.

Langs de weg zien we een verlaten fabriek staan, we besluiten om er even te gaan kijken. Reuze interessant zo'n oude fabriek. Na een half uurtje te hebben rondgekeken vertrekken we weer.

Tegen de middag komen we bij de Poolse grens, waar een soort grote markt is, waar sigaretten het populairste in de verkoop zijn. We rijden verder door over binnenwegen en komen op een gegeven moment op een oude snelweg, waar we na enige discussie erover uit zijn dat de onverharde wegen in Duitsland vlakker zijn dan deze weg. Na een uur stuiteren gaan we de weg af en rijden richting een camping waar Henk en Wil anderhalve week geleden ook hebben gestaan. We worden door Herman (een van de Nederlandse eigenaars) uitgenodigd voor een biertje. Dit duurde wat langer als gedacht, maar aangezien er in bier ook veel calorieën zitten en we geen tijd meer hebben om te gaan eten besluiten we maar direct naar bed te gaan.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl