Cappadocia - rustdag

2 augustus 2015 - Göreme, Turkije

Ik loop eigenlijk nu een dag achter met m'n verhalen, maar ik zal het weer proberen in te halen.

Vandaag ga ik op ontdekking in Cappadocia. Ik kwam de vorige avond laat aan in m'n hotel in Göreme. Mijn kamer bestaat uit een grot met een badkamer. Het is niet zo erg als dat het klinkt, en eigenlijk is het zelfs best grappig. S'ochtends word ik wakker, doe een paar stappen m'n kamer uit en heb ik uitzicht over de hele stad en een fascinerende landschap daaromheen. Voordat ik wegga laat ik me adviseren bij de receptie om te kijken welke dingen ik het beste in een dag kan zien. Als eerste ga ik naar de ondergrondse stad in Kaymakli. De ondergrondse gangen werden gebruikt als bescherming tegen andere overheersende volken . Ze zijn erg krap en ik kom er met m'n motor pak soms nauwelijks doorheen. Het is wel bijzonder om erdoorheen te kruipen, wetende dat mensen hier ooit geleefd hebben.

Op de terugweg kom ik langs een heuvel waarvan ik de uitdaging wel inzie om naar de top te rijden. Er loopt een gravelpad omhoog, dat halverwege ophoudt. Ik besluit toch om nog verder omhoog te komen, maar na honderd meter geef ik het op. De banden die op de motor zitten zijn wegbanden, waarmee ik offroad nog wel redelijk uit de voeten kan, maar de hellingen is gewoon te steil. Even verderop rijd ik met een kilometer of 30 per uur naar beneden als ik even m'n focus verlies en ik in een vlaag van paniek vol de voorrem indruk en ik vervolgens schuivend tegen de berm tot stilstand kom met een gigantische stofwolk tot gevolg. Ik wurm m'n been onder de motor vandaan en inspecteer dan de schade. Schade aan de motor is er op een paar krassen na niet. Gelukkig heeft m'n pak de klap opgevangen en een ik heb alleen een lichte schaafplek op m'n knie en een bult, meer wel en flinke deuk in m'n ego.

Ik bezoek nog een aantal gebieden waar de aparte schoorsteenformaties te zien zijn en een open air museum en ga dan weer terug naar het hotel. Bij terugkomst zegt mijn vriend Selcuk van de receptie dat ik het goed gedaan heb en het mooiste allemaal in één dag gezien heb.

Vanavond vroeg naar bed, want morgen heb ga ik mee met een ballonvaart. Helaas komt er van het vroege naar bed niets terecht, omdat ik lang met Selcuk sta te praten over het gedoe met de pkk en isis bij de grenzen van Turkije, hij is dan ook die eerste die eerlijk antwoord durft te geven en vertelt wat er de laatste weken is gebeurd, war ik niet in het Nederlandse nieuws heb gezien. Nu begrijp ik echt waarom het reisadvies is aangescherpt.

1. Tim:
    2 augustus 2015
    Hey karl, de nederlandse motonomad!
    Vet man! Heb je ook al een mooie wheelie drive-by gemaakt? ;p